Enkele voorbeelden:
|
|
|
|
|
Kijken |
|
Fantaseren |
|
|
Out of the box denken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
_______________________________________________________________________________________________________
Kijken
Wie goed leert kijken, leert zijn hersenen focussen. Informatie die eerder onopgemerkt bleef, ontvouwt zich.
Onbewust opgepikte informatie vindt een kanaal naarbuiten.
Onbekend maakt onbemind, maar ook vice versa.
Bewust registreren wat je ziet geeft meer begrip van het onderwerp,
reproduceren wat je ziet vertelt over je manier van kijken.
_______________________________________________________________________________________________________
Tekenen naar waarneming - groep 7
Stilleven schilderen - groep 4
Afrikaans beeld in inkt naschilderen - groep 3
_________________________________________________________________________________________________________
Fantaseren
Kunst kan bevrijdend werken wanneer je je fantasie gebruikt.
Iets maken wat helemaal niet kan, je voorstellen hoe iets zou zijn, dingen combineren die helemaal niet bij
elkaar passen... Kinderen vinden het vaak heerlijk om hun fantasie te gebruiken.
Met wat begeleiding
leren de kinderen in de lessen hoe ze hun fantasie toe kunnen passen.
Een eigenschap die later wellicht van pas komt, omdat fantasie een sterk scheppende kracht is.
_________________________________________________________________________________________________________
Inkthanden voor een zelf verzonnen kunstwerk - groep 4
Een zelf verzonnen kubistisch schilderij maken - groep 5
Maak een normaal object raar - groep 7
Het gevoel van een woeste zee schilderen - groep 7, 8
_______________________________________________________________________________________________________
Inzicht creëren
Maak je nou eerst de voorgrond of de achtergrond van een schilderij?
En bij een pentekening? Hoe maak je een plattegrond wanneer de ondergrond niet plat is?
Begrijpen hoe je onderwerp in elkaar steekt, draagt bij aan het resultaat.
Soms zijn er trucjes, soms moet je gewoon eerst zelf goed nadenken.
_______________________________________________________________________________________________________
Nederland van boven - groep 8
Voorgrond / achtergrond pentekening - groep 5
__________________________________________________________________________________________________________________
Out of the box denken
Waarom moet een schilderij persé plat zijn? En hoezo steeds met verf?
Net als kunnen fantaseren, is het een grote kracht om bewust anders over iets na te kunnen denken.
Via beeldend werk leren de kinderen vraagtekens te stellen bij wat gangbaar is en hoe het ook anders zou kunnen.
Door bijvoorbeeld met ongewone materialen te werken op gewoon papier, een object in een schilderij te transformeren,
een landschap als vlek te bekijken, onstaat er ineens een zee aan mogelijkheden die de nieuwsgierigheid prikkelt...
__________________________________________________________________________________________________________________
3D-schilderijen n.a.v. de kunstenaar Jan Radersma - Groep 5
Koffie schilderijen - groep 4 en 7
______________________________________________________________________________________________________________
Samenwerken
Het gevoel iets bij te dragen, leren van elkaar, inzien wat de ander kan, krachten bundelen om iets goeds te maken,...
Leren inzien wat samenwerken op kan leveren kan goed met kunst.
Het is mooi om soms een groot en spectaculair werk met een groep te maken, met als eindresultaat:
trots, cohesie, tevredenheid en positiviteit.
______________________________________________________________________________________________________________
Kunstmuur 'Boven, op en onder water' (3 meter lang) - Groep 3
Kunstmuur 'Rotterdam Stad' (3 meter lang) - groep 4
Gedeelde omtrek
- groep 5
|