SOPHIE VAN WEERT - Heijkoop

 

BEELDEND

BOEK

MUZIEK

OVER

EDUCATIE

 

 



FILOSOFIE:   Prikkelende kunstlessen - Maatwerk - Ook sterk met 'moeilijke' leerlingen - Flexibel

Sinds 2009 verzorg ik als kunstenaar (freelance) lessen in het onderwijs. Geen 'knutselen' of 'crea-bea',
maar prikkelende kunstlessen die meerdere vaardigheden helpen ontwikkelen. Het leren kijken, leren
loslaten, het leren moeite te doen voor iets en het genieten van creativiteit staan hierbij centraal.

Ik stimuleer kinderen om hun creatieve capaciteiten te ontwikkelen. Dit doe ik in de eerste plaats door
voor een lesaanbod te zorgen dat aansluit op hun belevingswereld. Wanneer ik tijdens de lessen een
andere leervraag zie ontstaan, pas ik de lesstof hierop aan. Op deze manier blijven de kinderen zich
gezien, geprikkeld en uitgedaagd voelen. Op mijn beurt zie ik het als een uitdaging en mijn taak om
het beste uit de kinderen te halen.

Leerlingen krijgen bij mij een helder pedagogisch kader aangeboden, waar ze op kunnen vertrouwen.
Hierdoor is de sfeer prettig en kan er ruimte ontstaan voor eigenschappen die creativiteit doen toenemen,
zoals experimenteren, fouten durven maken en loslaten. In de lessen wordt er van de kinderen niet gevraagd
om goed te kunnen tekenen of schilderen, maar wel om inzet te tonen en hun hersenen goed te gebruiken.
Ontdekkingen doen, jezelf verbeteren, leren hoe je ook anders met een probleem om kunt gaan, et cetera.
Wat geleerd wordt binnen de kunstlessen draagt bij aan de algehele ontwikkeling van een kind.
Creativiteit is een belangrijk middel om een flexibel, krachtig mens te kunnen worden. Kunsteducatie helpt
mee om deze eigenschappen te ontwikkelen. Door een liefdevolle juf te zijn, durven kinderen te ontdekken
en hun grenzen te verleggen. Door inhoudelijk interessante lessen aan te bieden, komt het beste uit de
kinderen naarvoren. En dat is heel mooi om te zien.
Kunst is leuk!

 


Enkele voorbeelden:







Kijken
 
Fantaseren
 
Inzicht creëren
Out of the box denken
 
Samenwerken
 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________

Kijken

Wie goed leert kijken, leert zijn hersenen focussen. Informatie die eerder onopgemerkt bleef, ontvouwt zich.
Onbewust opgepikte informatie vindt een kanaal naarbuiten.
Onbekend maakt onbemind, maar ook vice versa.
Bewust registreren wat je ziet geeft meer begrip van het onderwerp,
reproduceren wat je ziet vertelt over je manier van kijken.
_______________________________________________________________________________________________________



Tekenen naar waarneming - groep 7



Stilleven schilderen - groep 4



Afrikaans beeld in inkt naschilderen - groep 3


 

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

Fantaseren

Kunst kan bevrijdend werken wanneer je je fantasie gebruikt.
Iets maken wat helemaal niet kan, je voorstellen hoe iets zou zijn, dingen combineren die helemaal niet bij
elkaar passen... Kinderen vinden het vaak heerlijk om hun fantasie te gebruiken.
Met wat begeleiding leren de kinderen in de lessen hoe ze hun fantasie toe kunnen passen.
Een eigenschap die later wellicht van pas komt, omdat fantasie een sterk scheppende kracht is.
_________________________________________________________________________________________________________



Inkthanden voor een zelf verzonnen kunstwerk - groep 4




Een zelf verzonnen kubistisch schilderij maken - groep 5



Maak een normaal object raar - groep 7

Het gevoel van een woeste zee schilderen - groep 7, 8









_______________________________________________________________________________________________________

Inzicht creëren

Maak je nou eerst de voorgrond of de achtergrond van een schilderij?
En bij een pentekening? Hoe maak je een plattegrond wanneer de ondergrond niet plat is?
Begrijpen hoe je onderwerp in elkaar steekt, draagt bij aan het resultaat.
Soms zijn er trucjes, soms moet je gewoon eerst zelf goed nadenken.
_______________________________________________________________________________________________________



Nederland van boven - groep 8



Voorgrond / achtergrond pentekening - groep 5

 



__________________________________________________________________________________________________________________

Out of the box denken

Waarom moet een schilderij persé plat zijn? En hoezo steeds met verf?
Net als kunnen fantaseren, is het een grote kracht om bewust anders over iets na te kunnen denken.
Via beeldend werk leren de kinderen vraagtekens te stellen bij wat gangbaar is en hoe het ook anders zou kunnen.
Door bijvoorbeeld met ongewone materialen te werken op gewoon papier, een object in een schilderij te transformeren,
een landschap als vlek te bekijken, onstaat er ineens een zee aan mogelijkheden die de nieuwsgierigheid prikkelt...
__________________________________________________________________________________________________________________



3D-schilderijen n.a.v. de kunstenaar Jan Radersma - Groep 5




Koffie schilderijen - groep 4 en 7

 



______________________________________________________________________________________________________________

Samenwerken

Het gevoel iets bij te dragen, leren van elkaar, inzien wat de ander kan, krachten bundelen om iets goeds te maken,...
Leren inzien wat samenwerken op kan leveren kan goed met kunst.
Het is mooi om soms een groot en spectaculair werk met een groep te maken, met als eindresultaat:
trots, cohesie, tevredenheid en positiviteit.
______________________________________________________________________________________________________________



Kunstmuur 'Boven, op en onder water' (3 meter lang) - Groep 3




Kunstmuur 'Rotterdam Stad' (3 meter lang) - groep 4




Gedeelde omtrek - groep 5